Pinterestmarketing: hoe begin je er aan?

Hoog scoren in Google wil iedereen, maar er is nog een andere zoekmachine die je heel wat kan opleveren: Pinterest. Mensen kunnen er afbeeldingen ‘pinnen’ en wanneer op jouw pins wordt doorgeklikt, komen ze op je website terecht. Van daaruit kan jij ze verder verleiden om zich in te schrijven op je nieuwsbrief of om dat ene product meteen van je te kopen. Maar hoe begin je aan Pinterest-marketing? 

1. Bepaal je doel

Wil je meer websitebezoekers? Meer producten verkopen? Meer naamsbekendheid? Meer nieuwsbriefinschrijvingen? Meer leden in je community? Pinterest kan je voor heel wat verschillende doelen inzetten, maar het is belangrijk om daar al bij stil te staan voor je begint te pinnen.  Bedenk op voorhand een Pinterest-strategie gebaseerd op wat je wilt bereiken met het platform.

2. Een zakelijk Pinterest-account

Om van je Pinterest-marketing een succes te maken, heb je een zakelijk account nodig. Je kan er je website aan linken (door hem te verifiëren) zodat je altijd kan traceren hoeveel verkeer je uit Pinterest haalt. Daarnaast zie je in je zakelijk Pinterest-account statistieken van je pins, en weet je zo wat werkt (en wat niet) en met welke pins je bijvoorbeeld ook kan gaan adverteren op Pinterest. Zorg zeker dat alle informatie op je zakelijke Pinterest-account is ingevuld en dat je een goede profielfoto hebt. 

3. Keywords zijn key

Pinterest is in wezen een zoekmachine voor afbeelding. Net als in alle zoekmachines, wordt het zoekverkeer hier gedreven door zoekwoorden of keywords. Ga niet in het wilde weg afbeeldingen delen, maar bedenk welke keywords voor jou belangrijk zijn. Waar zoeken je ideale klanten naar op Pinterest? Welke informatie hebben ze nodig? Pinterest suggereert zelf keywords, die zetten je alvast op weg. Vervolgens kan je de zoekwoorden waar jij op wilt scoren inzetten in je profiel, je borden en je pins.

4. Goeie content

Wat je verkoopt mag nog zo goed zijn, als je content slecht is overtuig je niemand. Op Pinterest moeten in de eerste plaats je afbeeldingen van goede kwaliteit zijn. Plaats liefst verticale afbeeldingen in een 2:3-beeldverhouding, die zijn ook goed te zien op een smartphoneschermpje.

Geen producten die je wil verkopen? Dan kan je nog wel recepten delen, of blogberichten, of sfeerbeelden. Als het inhoudelijk maar goed zit en visueel prikkelt. Overigens houdt Pinterest er van als je niet alleen je eigen content deelt, maar ook die van anderen repint. Door pins te delen die relevant zijn voor jouw doelgroep, komt je doelgroep op je profiel terecht en komen ze vanzelf in aanraking met je eigen content.

5. Follow-up

Alleen wat mooie beelden pinnen op Pinterest volstaat niet. Je moet het op regelmatige basis doen én zorgen voor conversie. Je wil bereiken dat mensen je website opnieuw bezoeken en het liefst van al dat ze je producten kopen. Wie op je pin klikt, komt op je website terecht, maar wat gebeurt er dan? Leidt je websitebezoekers van hieruit naar een nieuwsbriefinschrijving waarmee je ze een volgende keer direct kunt bereiken, of zorg tenminste dat ze doorklikken naar andere pagina’s van je site.

Hulp nodig bij je Pinterest-strategie of een goed converterende website?

TOP