Het belang van Storytelling

Hoe jouw verhaal het verschil kan maken

Hoe heet die nieuwe broodjeszaak ook alweer? Was het nu vandaag of morgen dat we hadden afgesproken? Je moet zoveel onthouden en veel van die “onbenulligheden” vervagen snel. Als KMO krijg je ook te maken met het korte termijn geheugen van de klant. Maar hoe zorg je ervoor dat ze je bedrijf onthouden?

Het geheugen is een notendop

Het is voor de hand liggend dat herinneren belangrijk is. En neen, niet enkel als je je sleutels weer eens kwijt bent. Vooral als KMO. Je wil dat klanten onmiddellijk aan jouw denken wanneer ze iets nodig hebben. En het liefst wel in de positieve zin en niet omdat je wééral de zoveelste irrelevante facebookpost plaatst. Meten is weten en dat beseffen sociale media maar al te goed. Al gehoord van de ‘ad recall’? Het systeem van Instagram en Facebook waarmee ze de geschatte hoeveelheid mensen die je advertentie onthoudt berekenen. Hebben ze je ooit al ‘do you recall seeing an ad for … on a mobile device in the last 2 days?’ gevraagd? Als je wil dat mensen daar volmondig JA op antwoorden, zet dan in op de kracht van storytelling.

Nooit Oorlog Zonder Wapens

Herinner je het je nog? Vroeger als je een volgorde vanbuiten moest leren dan maakte je een ezelsbrugje. Of als je een lange tekst vanbuiten moest kennen hielp het om er muziek onder te plakken. Met andere woorden: je verzint een verhaaltje achter iets complex en dit blijft je dan heel lang bij. Mensen houden van verhalen. Kijk maar naar de stijging in populariteit van Instagram. Als je dus wil dat mensen jouw zaak onthouden, kun je er maar beter een verhaal aan breien.

Storytelling is exact hetzelfde, op het verzinnen na dan. Het voordeel bij storytelling is dat het niet enkel helpt om te onthouden maar ook om onthouden te worden.

Kruip in het hoofd van je doelgroep

Een goed verhaal is consistent dus begin bij een algemeen thema. Wat is er typisch aan jouw KMO? Waar sta jij voor of wat zijn jouw normen en waarden? Ga je voor fair trade zoals Oxfam? Of leg jij eerder de nadruk lokale waarden zoals Kaffefabrik? Er is altijd iets wat jou drijft en we zijn er zeker van dat jouw KMO dit ook heeft. Je waarde gevonden? goed! Laat dit thema in al je communicatie aan bod komen want ook herhaling stimuleert het geheugen.

Jouw verhaal zou natuurlijk oer-saai zijn als het bij een opsomming van feiten blijft. Emoties, die overtuigen! Denk maar aan jezelf. Je sterkste herinneringen zijn de momenten waarop je intens gelukkig, super gefrustreerd of dol verliefd was. Je onthoudt niet speciaal het logo van Starbucks, maar wel hoe hard je gelachen hebt of hoe verbaasd je was toen ze je naam verkeerd schreven op de beker.

Die emoties moeten niet persé positief zijn. Een dakwerker of een verzekeringsmaatschappij kunnen perfect inspelen op angst. Mensen willen nu eenmaal een veilig gevoel en daar kan jou KMO bij helpen. Een waterdichte verzekering die je meteen uit de nood helpt of een onderhoudscontract voor je daken zodat je binnen de 48u geholpen wordt, allebei nemen ze een negatief gevoel weg. Wat je hieruit moet onthouden is dat je doel niet zozeer verkopen moet zijn. In eerste instantie moet je de klanten meetrekken in je verhaal en emotie bij hen uitlokken. Als ze geloven in je verhaal zullen ze wel automatisch aan jou denken.

Lijkt dit je allemaal wat veel of heb je nood aan ondersteuning bij de juiste merkstrategie? Kom eens op de koffie dan we bespreken het samen.

Extra tip! Probeer zoveel mogelijk zintuigen te betrekken in je verhaal. Dit helpt mensen dingen te visualiseren, horen of zelfs ruiken in hun hoofd. Vertel je klanten dus niet hoe lekker jouw vlees wel niet is, maar beschrijf hoe het smelt in de mond en hoe de combinatie van die zachte cabernet-sauvignon net die extra toets geeft.

TOP