Vlot communiceren op sociale media met je klanten

Sociale media zijn een ideaal middel om in contact te blijven met je bestaande én toekomstige klanten. Door er actief in conversatie te treden overtuig je hen van je kwaliteiten, positioneer je je als een betrouwbare partner en vergroot je de betrokkenheid van je volgers. Hier moet je rekening mee houden als je de band met je volgers wilt versterken.

1. Kies de socialemediakanalen waar je klanten zijn
Om in gesprek te kunnen gaan met je doelgroep moet je eerst een duidelijk beeld hebben van wie die doelgroep is en op welke socialemediakanalen hij actief is. Richt je je op B2B, dan zal bijvoorbeeld LinkedIn een grote troef zijn, voor B2C zijn er nog veel andere mogelijkheden. Facebook is de gekendste, maar steeds meer mensen – en heus niet alleen de jonge doelgroepen! – zitten voornamelijk op Instagram. Wil je echt de jeugd bereiken, dan verplaats je je best naar TikTok en YouTube. En heb je al aan Pinterest gedacht? Het is daar dat mensen op zoek gaan naar inspiratie voor bijvoorbeeld hun interieur of make-up. Als jij hen meteen daar kan aanspreken heb je al een streepje voor.

2. Alles begint bij goede content
Wanneer je je doelgroep op sociale media hebt gevonden, moet je je volgers content voorschotelen waar ze echt iets aan hebben. In hun nieuwsfeed passeert ontzettend veel informatie, als je daartussen wil opvallen kan je maar beter iets waardevols tonen en niet het zoveelste kattenprentje.

Hoed jezelf ervoor om enkel promotionele posts door de strot van je volgers te rammen. Zo krijgen ze al snel het gevoel dat je enkel wil verkopen. Natuurlijk mag het wel, maar je uitgangspunt moet steeds zijn: waar hebben mijn klanten nood aan? Denk eens na welke vragen je het vaakst krijgt, dit zijn de ideale topics voor socialemediaposts. Verder kan je je blogs delen, maar ook inspirerende voorbeelden en realisaties en verhalen van hoe het er achter de schermen aan toegaat. Zo leren je volgers je beter kennen als bedrijf en als mens.

3. Ga zélf het gesprek aan

Als mensen regelmatig interessante content van jou zien passeren, schept dat een band met je bedrijf. Zo ontstaan ook de ideale omstandigheden voor conversaties met je klanten, waardoor hun binding met je bedrijf verder groeit.

Conversaties op je socialemediakanalen ontstaan niet vanzelf. Je moet zelf het voortouw nemen en het gesprek aangaan. Dat kan je doen door vragen te stellen aan je volgers. Mensen waarderen het echt als je hen vraagt wat ze willen lezen op je pagina, eten in jouw restaurant of weten over je business. En zo krijg je gratis nieuwe ideeën voor posts en producten. Je kan ook discussies op gang trekken over thema’s die met je branche te maken hebben of polls lanceren.

4. Reageer al-tijd

Dit is misschien wel het allerbelangrijkste: als je volgers een vraag stellen of een mening delen, reageer dan. De persoon waarop je reageert voelt zich gewaardeerd, die menselijke connectie levert je betrokken volgers en overtuigde klanten op. Als andere volgers zien dat jij actief deelneemt aan het gesprek, zullen ze zelf ook sneller reageren en zo ontstaat stapsgewijs een actieve community.

Socialemedia-management: laat het aan een professional over

Natuurlijk kruipt hier heel wat tijd en energie in. Je zal consistent moeten posten en elke dag tijd moeten maken voor je volgers of vrienden om verbonden te blijven met je doelgroep. Heb je hier zelf geen ervaring mee of tijd voor? Publiplus heeft alles in huis om jouw sociale media te beheren en je volgers actief te betrekken.

TOP