Jouw bedrijf in tijden van corona

Zaakvoerder David Jacobs aan het woord

Corona zet alles op z’n kop, veel bedrijven moeten tijdelijk sluiten of werken met verminderde capaciteit. Toch zijn er ook nu zaken waar je – achter de schermen – aan kan werken. Zaken waar je in volle drukte misschien niet aan toekwam, maar waar nu wel ruimte voor ontstaat.

Blijf contact houden met klanten en volgers

Zeker nu is het belangrijk om de contacten met je klanten warm te houden op sociale media, via je blog en nieuwsbrieven. Als je je boodschap aanpast, kan je je bestaande communicatie voortzetten. Erken dat het leven er voor je volgers én je bedrijf even wat anders uitziet, en haak daar op in met je post. Let er wel op dat je niet de indruk wekt te willen profiteren van de coronacrisis. ‘We blijven online voor u beschikbaar’ klinkt veel beter dan ‘Nu heb je tijd om op onze website alvast een cadeaubon te kopen.’

Het is ook een goed idee om persoonlijke verhalen te vertellen, van de mensen achter je bedrijf. Geef een kijkje achter de schermen, deel je kennis en ervaring of neem de kans om uit te weiden over je kernwaarden. Had je nog niet echt een socialemediaplan? Dan is dit het moment om er werk van te maken, je zal er nog lang na de coronacrisis de vruchten van plukken.

Website en webshop

In je winkel, praktijk of restaurant komt er nu geen volk over de vloer, maar vergeet de online aanwezigheid van je zaak niet. Tijd om je website een make-over te geven, hem nog gebruiksvriendelijker maken of extra features te activeren. Een overzicht van al je producten, bijvoorbeeld, of meteen een webshop.

Een webshop zorgt voor een inkomstenstroom, ook wanneer de deuren van je fysieke zaak gesloten zijn. Na de werkuren, in het weekend, of tijdens een crisis als deze bijvoorbeeld. Een bijkomend voordeel is dat je zowat alles kan verkopen via een webshop, ook als jouw core business geen product maar een dienst is. Een restauranthouder zou er bijvoorbeeld een selectie wijnen op kunnen zetten, een schoonheidsspecialist de producten waar in het salon mee gewerkt wordt. Voor advies over én het opzetten van je webshop zijn wij tot uw dienst.

Stilstaan bij je langetermijnvisie

Een crisis is een stresstest voor ieder van ons, maar in elke crisis schuilen ook kansen. Kansen om je kernwaarden en doelen opnieuw scherp te stellen of het in de toekomst anders aan te pakken. Als bedrijfsleider – of je nu dertig mensen aanstuurt of een eenmanszaak runt – heb je zelden tijd om uitgebreid te reflecteren. Nu kan het wel: sta stil bij ideeën waar je al lang iets mee wilde en denk na over waar je merk voor staat. Klopt dat nog met je initiële plan? Voor welke zaken kan je nu al fundamenten leggen?

Samen sterk

Enkel door samen te werken zullen wij zelfstandigen door deze moeilijke tijd komen. Andere ondernemers die het anders net zo druk hebben als jij, hebben nu misschien wél tijd voor een gesprek – via videocall uiteraard. Ervaringen en expertise uitwisselen hoeven geen geld te kosten. Heb je een vraag over je on- of offline communicatie? Mail of bel ons, zo kunnen we nu al nadenken over wat er ná deze crisis komt.

TOP