Een goed moment om een webshop te lanceren

Online shoppen deed de consument sowieso al – en veel!- maar nu we tijdelijk aan huis gekluisterd zijn gaat de online verkoop door het dak. Supermarkten en apothekers uitgezonderd is e-commerce op dit moment zowat de enige vorm van commerce. Dat schept mogelijkheden voor ondernemingen.

Voor ondernemers zorgt een webshop voor inkomsten, ook wanneer de deuren van hun fysieke zaak gesloten zijn. Na de werkuren, in het weekend, of wanneer het land plat ligt door de coronacrisis. Als je al eerder aan een webshop dacht, is dit het moment om er mee aan de slag te gaan. Zélfs als je product of dienst zich daar op het eerste zicht niet toe leent.

Je online aanbod als aanvulling
Een logische invulling van een webshop is je offline aanbod online ter beschikking stellen. In digitale tijden verwacht de consument haast dat je dat doet. Maar ook als je core business geen product maar een dienst is, zijn er bepaalde dingen die je online kan verkopen. Denk bijvoorbeeld aan de verzorgingsproducten van een schoonheidsspecialist, de zelfgebrande koffiebonen van een koffiezaak of schoonmaakproducten als je zwembaden installeert. Zo genereer je een extra inkomstenstroom. Veel werk vraagt dat niet van jou: je leveranciers en aanbod heb je toch al.

Ook voor horecazaken en traiteurs is een webshop een goede aanvulling. Zo kunnen je klanten gemakkelijk take-awaygerechten bestellen en kan je zelf de bestellingen op een automatische en overzichtelijke manier afhandelen.

Niet gebonden aan uren en muren
Het grootste voordeel van e-commerce is dat winkelen geen tijdsbeperking meer heeft. Websitebezoekers kunnen op elk moment van de dag of nacht je aanbod bekijken en een bestelling plaatsen. Voor de tv, tijdens een pauze van hun werk of nog snel in bed. Dat is een drempel die wegvalt, want ze moeten zich niet meer haasten om tot bij je winkel te geraken.
Daarnaast ben jij als webwinkelier niet beperkt in ruimte: je hoeft geen enorme voorraad in je magazijn te hebben om je producten te kunnen verkopen online. Zelfs als je ze nog van je eigen leverancier moet ontvangen, of nog moet produceren.

Nieuw publiek aanboren

Naast een extra aanbod, kan een webshop extra klanten aantrekken. De regiogrenzen vervagen: mensen die niet in de nabijheid van je bakstenen winkel wonen weten je te vinden. Wil je toch meer inzetten op de klanten uit je eigen regio, dan is dat via getargette campagnes heel eenvoudig.

Een webshop maakt het je gemakkelijker

In je zaak moet je elke klant te woord staan, op je webshop gebeurt alles automatisch. Verkopen en betalen gaat zonder tussenkomst en het systeem genereert meteen zelf facturen en pakbonnen. Je voorraden kan je desgewenst koppelen aan je fysieke winkel, zo weet je meteen wanneer je iets moet bijbestellen. Eens je webshop op poten staat kan je gemakkelijk producten toevoegen en je aanbod uitbreiden, promoties lanceren en zelfs testen met de prijzen en producten. Zo leer je klanten beter kennen, en zij jou.

Op dit moment weten we niet hoe lang de corona-lockdown zal duren, maar de kans is groot dat het eerder om maanden dan om weken zal gaan. Al die tijd blijven mensen online bestellen. Als jouw webshop dan live staat, kan je daar in deze moeilijke tijden een graantje van meepikken. Publiplus adviseert en bouwt je webshop, zodat die meteen opgewassen is tegen de concurrentie online.

TOP