Vier websitetrends die 2021 gaan domineren

Dat afgelopen jaar een belangrijk jaar was voor het onlinegebeuren is een understatement. Er werd gezoomd, ge-eperitiefd en gewebwinkeld dat het een lieve lust was en voor zowat elke activiteit werd een online alternatief bedacht. Geen wonder dus dat er heel wat beweegt op het gebied van webdevelopment. We lijsten hier vier websitetrends op die zich in 2021 stevig gaan doorzetten.

Dark mode breekt door/strong>

Een witte achtergrond was lange tijd een vanzelfsprekendheid voor websites en hoewel je hier en daar weleens een donkerder thema zag opduiken, komt de dark mode nu pas echt op kruissnelheid. Dark mode geeft een moderne en elegante touch aan een website en creëert speelruimte voor een ander soort kleurgebruik. Daarnaast hebben studies aangetoond dat de donkere modus beter is voor zowel de levensduur van de batterij als voor onze ogen, doordat het de blootstelling aan blauw licht vermindert. In 2021 verwachten we dan ook steeds meer websites te zien – en te ontwerpen – die ofwel een dark mode-optie hebben, ofwel volledig in een donker thema worden ingevuld.

Chatbots worden menselijker

“Hallo, ik ben Billie, hoe kan ik je helpen?” klinkt meteen of je met een echte verkoper spreekt, maar het is de chatbot van Bol.com waarmee je een praatje slaat. Dit soort menselijke chatbots duikt vaker en vaker op. Meer nog: ze worden stilaan de norm om (eenvoudige) vragen van klanten te beantwoorden. Wanneer dit op een persoonlijke manier gebeurt, kan dat bijdragen aan een positieve gebruikservaring voor de klant én als bedrijf bespaar je kosten doordat je geen live werknemer moet inschakelen.

Websites worden persoonlijker

Niet alleen chatbots worden persoonlijker, ook de handelaar achter een website mag kleur bekennen. Doordat corona bruut snoeide in het contact tussen klanten en winkeliers of horecapersoneel, werd eens te meer duidelijk hoe belangrijk dit soort rechtstreekse contacten is. Als reactie ontstond er een hang naar meer persoonlijkheid online, zowel op sociale media als op websites. Wees dus niet bang om te tonen wie jij bent en waar je voor staat op je website! Dat kan bijvoorbeeld met persoonlijke foto’s, een blog of een kijkje achter de schermen.

Iedereen een webshop

In 2020 weerklonk massaal de oproep om lokaal te shoppen en de plaatselijke horeca te steunen. En terwijl de consument daar enthousiast zijn best voor deed, kwamen handelaars allerhande hem tegemoet door versneld in te zetten op e-commerce. Wie nog geen webshop had zag eindelijk in dat het meer is dan een verlengde van de fysieke verkoop. In 2021 zet deze trend zich voort en het zou ons niet verbazen als aan het einde van dat jaar élke winkel en elk restaurant een online evenknie heeft. Of dat in de vorm is van een webshop met alles er op en er aan dan wel in de vorm van een eenvoudig online bestelformulier laten we volledig aan jou over.

 

Benieuwd wat deze website trends van 2021 voor jou kunnen betekenen?

TOP