Welk lettertype is jouw type?

In je tekstverwerker staat een er meestal een lettertype als standaard ingesteld. De meeste mensen staan daar niet bij stil, maar voor een grafisch designer is het een van de eerste dingen om aan te passen. Lettertypes zijn een essentieel onderdeel van je huisstijl, moet aan heel wat voorwaarden voldoen en matchen met de identiteit van je bedrijf. Want: sommige lettertypes passen totaal niet bij je zaak. Publiplus doet je graag een voorstel, maar in dit artikel vind je alvast wat zaken om zelf op te letten.

Over de schreef?

Je zou het niet meteen zeggen, maar een lettertype roept bepaalde associaties op in de hoofden van de mensen die het lezen. Wil je dat er daar een lampje met ‘betrouwbaar’ gaat branden? Dan ga je best niet voor een te scherp afgelijnde font, omdat die zelf een tikje agressief kan aanvoelen.

Schreefletters (letters met een extra streepje aan het einde van de letterlijnen, zoals bij het lettertype Times New Roman) geven een serieuze indruk, als dat is waar je naar op zoek bent heb je heel wat keuze. Moet het net wat frisser en moderner ogen, dan zijn de strakke, schreefloze (sans serif) fonts precies wat je zoekt. Er zijn ook veel decoratieve lettertypes met allerlei krullen en vormen. Die kan je uiteraard gebruiken als ze bij de identiteit van je bedrijf passen, maar let wel op dat ze niet té speels overkomen.

Online en offline bruikbaar

Sommige lettertypes zijn perfect voor drukwerk. Hier duiken de schreefletters weer op, die met hun afgelijnde vormen aangenaam weglezen. Maar let op: met al hun fijne details zijn ze net minder geschikt voor online teksten. Idealiter ga je dus voor een lettertype – of een set lettertypes – dat op elke drager en achtergrond duidelijk leesbaar is.

Lettertypes en je huisstijl

We zeiden het al: lettertypes vormen een essentieel onderdeel van je huisstijl. Je kan verschillende fonts door elkaar gebruiken, op voorwaarde dat ze goed op elkaar afgestemd zijn. Zo kan je bijvoorbeeld een type gebruiken voor titeltjes en een ander voor de broodtekst. Als je dat consequent doet, draag dat bij aan een uniforme en herkenbare huisstijl.

Zoals steeds geldt hier ook trop is te veel, en daarom hou je het bij maximaal drie verschillende fonts. Variaties binnen hetzelfde lettertype kunnen trouwens ook: met een vette, cursieve of net iets fijnere versie hou je je teksten afwisselend, maar bewaar je altijd het evenwicht. En dat is waar het om draait.

TOP